07.05.2019

”Teimme uuden sesongin”

Kylpylä-hotelli Vesileppiksen hiihtoareenalla, noin 30 metrin syvyydessä, avautui joulukuun lopulla tarinallinen Muumi-jääveistosnäyttely. Ainutlaatuisen kokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa Vesileppis käytti tukenaan Pohjois-Savon ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluita.

Kylpylä-hotelli Vesileppiksen hiihtoareenalla, noin 30 metrin syvyydessä, avautui joulukuun lopulla tarinallinen Muumi-jääveistosnäyttely. Ainutlaatuisen kokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa Vesileppis käytti tukenaan Pohjois-Savon ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluita.

Jääveistosnäyttelyn kehittäminen käynnistyi vuonna 2017, mutta brändikumppanista ei tuossa vaiheessa ollut vielä tietoa. Vesileppis oli ennen tätä järjestänyt hiihtoareenalla kaksi kertaa luolajäänveiston MM-kilpailut ja niiden myötä syntyneen jääveistosnäyttelyn.

Nämä tapahtumat keräsivät mukavasti kävijöitä, mutta heidän viipymänsä jäi lyhyeksi. Juuri viipymän pidentäminen oli se kipukohta, johon Vesileppis halusi löytää ratkaisun.

– Perinteisesti meille vilkkainta sesonkia ovat olleet kesä ja syksy. Talvi on ollut loma-aikoja lukuun ottamatta hieman hiljaisempaa aikaa varsinkin suhteessa pakkaskuukausien kasvaviin energiakuluihin ja hiihtoareenakin on ollut lähes tyhjäkäytöllä. Tammikuussa syötiin helposti muutaman kuukauden tulos, toteaa toimitusjohtaja Kimmo Rossi.

Laadukasta yhteistyötä

Mukaan jääveistosnäyttelyn kehittämistyöhön tuli varhaisessa vaiheessa Jani Karjalainen nurmeslaisesta JK-Kehitystoimistosta. Hänen tuellaan Vesileppis teki pohjatyötä, joka lopulta johti Muumi-jääveistosnäyttelyn syntymiseen. Ideoita haettiin Lapista saakka.

– Kävimme benchmarkkaamassa esimerkiksi Lainion Snow Villagea, jossa oli Game of Thrones -teema. Tästä saatiin sellaista pohjaa, jota lähdettiin työstämään erilaisiksi liiketoimintamalleiksi ja johon lähdettiin miettimään brändikumppania, Rossi kertoo.

Rossi kuvailee yhteistyötä Karjalaisen kanssa laadukkaaksi. Hän antoi paljon tukea ajatuksen kypsyttelyyn ja eteenpäin viemiseen.

– Teimme hänen kanssaan liiketoimintasuunnitelmat ja tarkat laskelmat. Hän sparrasi ja auttoi meitä myös siinä vaiheessa, kun kävimme sopimusneuvotteluita Moomin Charactersin kanssa.

Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen oli luontevaa jatkaa konseptin työstämistä konsultin kanssa. Markkinoinnin suunnitteluun ja näyttelyn tarinallistamiseen tueksi löytyi Maiju Maukonen jyväskyläläisestä Brande Oy:stä.

Rossin mukaan Maukonen teki valtavan työn ja sukelsi syvälle Muumien maailmaan. Maukonen oli mukana markkinoinnin suunnittelussa ja auttoi siinä, miten ja millaisella kuvastolla lähdettiin tulemaan ihmisiä kohti.

Tavoitteet ylittyneet

Vesileppis haki ja sai taloudellista tukea konsultointiin Pohjois-Savon ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalveluiden kautta.

– Ilman ELYn tukea meillä ei olisi ollut mahdollista käyttää konsultteja näin paljon. Olemme hyvin tyytyväisiä konsulttien apuun. Teimme asioita tehokkaasti, koska sille oli varattu tietty aika; yksin arjessa olisi voinut olla vaikeaa irrottautua tekemään kehittämistyötä.

Työn tuloksena syntyi ainutlaatuinen Muumi-jääveistosnäyttely, joka on tähän mennessä houkutellut paikan päälle yli 30000 kävijää eri puolilta maailmaa. Kävijätavoitteeksi asetettu 15000 on siis jo nyt tuplaantunut.

Vierailijat myös viihtyvät Vesileppiksessä pidempään, mikä näkyy lisämyyntinä muun muassa ravintolan puolella. Jääveistosnäyttelyn suosio tuo hyvää lisäksi kunnan muille yrittäjille ja laajemmin koko alueen matkailulle.

Muumi-jääveistosnäyttely on kaikin puolin onnistunut kokonaisuus, joka tulee saamaan myös jatkoa.

– Onnistuimme tekemään tässä itsellemme uuden sesongin. Näyttely on avoinna kesäkuun loppuun, minkä jälkeen se puretaan. Meillä on Moomin Charactersin kanssa pitkä sopimus jatkosta. Tulemme tekemään sitä uuden Muumi-sarjan tuotantoyhtiön kanssa ja jollain tavalla mukaan tulee myös virtuaalisuus, Rossi valottaa tulevaa.

 

 

Uutinen on julkaistu alun perin Savon Yrittäjien verkkosivuilla: https://savonyrittajalehti.fi/teimme-uuden-sesongin/